Nieuwsbrief

← Vorige

Graag zien is laten kijken

Communityproject rond borst- en baarmoederhalskanker

“Graag zien is laten kijken” is een communityproject voor  lokale netwerkpartners dat  drempels die leven bij de doelgroep aanpakt.
Het bevolkingsonderzoek naar borstkanker richt zich naar vrouwen van 50-69 jaar en baarmoederhalskankerscreening naar vrouwen van 25-64 jaar.
Naast de algemene sensibilisatie van alle vrouwen ligt de focus op allochtone moslimvrouwen. Tweede- en derdegeneratievrouwen van Turkse en Marokkaanse herkomst worden op de eerste plaats aangesproken met allerlei laagdrempelige acties. Vervolgens dragen deze vrouwen de campagne verder uit naar hun moeders en schoonmoeders.

De doelstelling van deze campagne is in de eerste plaats niet gericht op het werkelijke gedrag van de vrouwen - het laten nemen van een uitstrijkje - maar op de determinanten die dit gedrag positief kunnen beïnvloeden.
1. Meer vrouwen uit de doelgroep zijn bereid zich preventief te laten onderzoeken. Ze kennen de onderzoeken om borst- en baarmoederhalskanker in een vroeg stadium op te sporen en  zien het belang ervan in. Ze gaan in op uitnodigingen voor screening of spreken hun arts aan om het onderzoek voor te schrijven en uit tevoeren.
2. Meer artsen schrijven preventieve gezondheidsonderzoeken voor vrouwen uit de doelgroep voor.
3. Het sociaal netwerk van vrouwen uit de doelgroep stimuleert hen tot deelname aan screening.
 

Voor wie?

Turkse- en Marokkaanse vrouwen

Wie kan “Graag zien is laten kijken” organiseren?

Lokale besturen, OCMW’s, lokale verenigingen,…

Waarom?

Kansarme vrouwen nemen minder goed deel aan preventieve gezondheidsprogramma’s. Obstakels zijn angst, taal, vervoersproblemen,… Bij vrouwen van vreemde origine hangt er vaak een taboesfeer rond het onderwerp; het is een onderwerp waar niet openlijk, in bijzijn van buitenstaanders of mannen wordt gesproken.

Borst- en baarmoederhalskanker zijn vroegtijdig op te sporen met screening vooraleer er symptomen zijn. Omdat de kernboodschap bij preventie hetzelfde is -“vroegtijdig opsporen” waardoor de behandeling minder ingrijpend is en de genezingskans stijgt- ontstond de idee te vertrekken van een algemene benadering “vrouw en gezondheid”.
Omdat de uitnodigingsbrieven van de bevolkingsonderzoeken ontoereikend zijn om bepaalde doelgroepen te bereiken, zochten we hiervoor naar een doelgroepgericht traject.
 

Specifiek campagnemateriaal

  • affiche “Graag zien is laten kijken”
  • visuele folder over baarmoederhalskanker en uitsrijkje
  • spiegeltje met leaflet “Graag zien is laten kijken”
  • foldertje met basisboodschappen borst- en baarmoederhalskankerscreening met afsprakenkaartje

 

Het Logo zet je op weg

Logo Limburg biedt ondersteuning en advies bij de organisatie van “Graag zien is laten kijken”.

logolimburg@limburg.be of 011 23 82 38

 

Logo regio's in kaart

Postcode

 

Logo Antwerpen